INFOBIRO: Publikacije
ELEKTRIFIKACIJA ŽELJEZNIČKE MREŽE VELIKIH DALJINA ZA BRZI PROMET U NJEMAČKOJ

SARAJEVSKI NOVI LIST,

BERLIN—MUNCHEN ZA TRI SATA

ELEKTRIFIKACIJA ŽELJEZNIČKE MREŽE VELIKIH DALJINA ZA BRZI PROMET U NJEMAČKOJ

Autori: E.S.

Sve potpunije usavršavanje željezničkog prometa predstavlja važno gospodarsko pitanje Njemačke u ratno i u mirno vrijeme. Zato njemačke državne željeznice rade na izgradnji naročite željezničke mreže za brzi promet na velike udaljenosti s električnim pogonom. Električni pogon vlakova svladava naime lako i najteže prometne prilike počevši od gradskih željeznica u velegradovima do teškog teretnog prometa u nizinama i na strmim obroncima Alpa. — Svagdje električni pogon postizava najveće brzine. Elektrifikacija željeznica ima međutim i druge važne gospodarske posljedice. Trajanje se prevoza skraćuje, omogućuje se bolji tehnički napredak veleobrta, i štedi dragocjeno sirovine, prije svega ugljen. To dokazuje i iskustvo s elektrifikacijom željeznica u drugim zemljama. Zanimljiv primjer za sve to pruža primjerice usporedba najvećeg učinka tuda najnovijih lokomotiva njemačkih državnih željeznica. To iskustvo je pokazalo, da parne lokomotive kraj skoro dvostruke težine ne postizavaju ni polovicu radnog učinka električnih lokomotiva. Ova nadmoć električnog pogona, koja je posljedica velikog učinka rada kraj znatno manje težine izražava se u bitnom povećanju brzine vožnje, naročito na prugama s mnogim usponima. Tako je kod pogona berlinske gradske željeznice elektrifikacijom postignuta ušteda na trajanju vožnje od 25 posto premda je mjestimice povećan broj stajališta. Na strmim usponima postizava se čak i ušteda na trajanju vožnje od 50 do 70 posto. Kraće pak trajanje vožnje može u vezi s povećanjem korisnog tereta znatno povećati promet na pojedinim prugama. Konačno i sigurnost, čistoća i brzina električnog pogona imade i stanoviti znatni moralni učinak. Glavno tehničko pitanje, koje se pri tom postavlja, sastoji se u tome, da li mogu vozila za brzu vožnju biti upotrebijena na postojećim prugama. Dosadašnja iskustva pokazuju, da se i na postojećim prugama mogu postići zamjemi uspjesi elektrifikacijom pogona. Tako je primjerice moguće staviti u pogon električne vozila s najvećom brzinom od 240 kilometara na sat, koji bi prugu Berlin — Munchen prevalila bez zadržavanja u roku od tri sata. Povrh ovih glavnih prednosti znatna se ušteda kod električnog pogona postizava i na broju stručnog osoblja.

Arhivi štampe
Pretražite digitalizirane verzije pisane kulturne baštine – bh. novina.
Pretražite arhiv najznačajnijih novinskih publikacija iz Bosne i Hercegovine i regije
Kako se Pretplatiti?
Da biste imali pristup tekstovima pohranjenim u INFOBIRO digitalni arhiv, potrebno je da se registrujete i da izvršite pretplatu za odabrani pretplatnički paket. Registraciju možete izvršiti ovdje.